WIRTUALNA REKONSTRUKCJA STRUKTURY OSADNICZEJ. PROTOMIASTO PU┼üTUSK, XIIIÔÇôXIV W.

SŁAWOMIR KOWAL

W badaniach podj─Öto rozwa┼╝ania nad praktycznym wykorzystaniem technologii cyfrowych stosowanych w archeologii, projektowaniu architektonicznym i dyscyplinach pokrewnych do wirtualnej rekonstrukcji ┼Ťredniowiecznej osady odkrytej na dziedzi┼äcu zamkowym w Pu┼étusku. Przypadek pu┼étuski jest na tle europejskim wyr├│┼╝niaj─ůcym si─Ö zjawiskiem tzw. protomiasta. Zastosowane w badaniach technologie parametryczne uznano za uniwersaln─ů metod─Ö wzmacniaj─ůc─ů warsztat naukowy.

Słowa kluczowe: architektura drewniana, badania archeologiczne, baza wiedzy, druk 3D, gród w Pułtusku, ochrona dziedzictwa, protomiasto, parametryzacja projektowania, rekonstrukcja grodu, relikty drewniane, technologie informacyjne