EDUKACJA ARCHITEKTONICZNA W DOBIE REWOLUCJI INFORMATYCZNEJ. REFLEKSJE NAD ZAŁOŻENIAMI PROGRAMU STUDIÓW ARCHITECTURE FOR SOCIETY OF KNOWLEDGE W KONTEKŚCIE AKTUALNEJ KONDYCJI DYSCYPLINY

KRZYSZTOF KOSZEWSKI

Rewolucja informatyczna, kt├│rej jeste┼Ťmy ┼Ťwiadkami we wszystkich sferach ┼╝ycia, dotyczy tak┼╝e edukacji architektonicznej. Niesie ona zar├│wno szanse i wyzwania wynikaj─ůce nie tylko z istotnych zmian warsztatu zawodowego, ale te┼╝ z kondycji dyscypliny w jej kontek┼Ťcie spo┼éecznym, ekonomicznym i kulturowym. S─ů one pokr├│tce przedstawione w niniejszym tek┼Ťcie na przyk┼éadzie nowego programu studi├│w II stopnia (magisterskich) w specjalno┼Ťci angloj─Özycznej Architecture for Society of Knowledge realizowanej na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Motywem przewodnim tej specjalno┼Ťci jest, zaznaczona w jej nazwie, rola wiedzy w procesie tw├│rczym, kwestie metodologii projektowania architektonicznego jako dzia┼éania opartego na wiedzy, a tak┼╝e zastosowanie nowych narz─Ödzi charakteryzuj─ůcych wsp├│┼éczesny warsztat architekta. Szczeg├│ln─ů uwag─Ö po┼Ťwi─Öcono konieczno┼Ťci wykszta┼écenia krytycznego os─ůdu wobec coraz szybciej nast─Öpuj─ůcych zmian przy jednoczesnym jak najpe┼éniejszym wykorzystaniu ich potencja┼éu.

Słowa kluczowe: edukacja architektoniczna, społeczeństwo wiedzy, warsztat architekta, Architecture for Society of Knowledge