EKSPERYMENT, SYMULACJA ÔÇô TECHNIKI PROJEKTOWE I WYZWANIA EDUKACYJNE

JAN SŁYK

Architektura, dziedzina oparta na kanonie i proporcji, interpretuje rzeczywisto┼Ť─ç w spos├│b idealistyczny. Przenosi znaczenia i kody rozpoznawalne dzi─Öki zanurzeniu w tradycji. Kszta┼étuje uformowania przestrzenne odpowiadaj─ůce konwencjom oraz sprawdzone w d┼éugotrwa┼éych procesach u┼╝ytkowania.
Wychodz─ůc z za┼éo┼╝e┼ä anglosaskiego empiryzmu, artyku┼é stara si─Ö okre┼Ťli─ç klasyczny eksperyment oraz zbada─ç, czy jest on efektywnym narz─Ödziem architektury. Poszukuje odpowiedzi na pytanie, czy metoda do┼Ťwiadczalna wspomaga dzia┼éania tw├│rcze i czy proces ten zmieni┼é si─Ö w kontek┼Ťcie upowszechnienia technologii informacyjnej. T┼éem rozwa┼╝a┼ä s─ů przyk┼éady wsp├│┼éczesnych budowli oraz wybrane prace studenckie realizowane w ramach studi├│w ASK na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej.

Słowa kluczowe: edukacja architektoniczna, symulacja, eksperyment, modelowanie parametryczne