BUDOWA ELEKTRYCZNEJ KOLEI DOJAZDOWEJ DETERMINANT─ä ROZWOJU STREFY PODMIEJSKIEJ WARSZAWY
 
ANNA MAJEWSKA
 
Procesy urbanizacyjne na terenach wiejskich, wynikaj─ůce z rozwoju Warszawy i jej ekspansji w kierunku suburbi├│w, nasili┼éy si─Ö od drugiej po┼éowy XIX wieku. Najkorzystniejsz─ů i uporz─ůdkowan─ů pod wzgl─Ödem przestrzennym form─ů urbanizacji by┼éy zespo┼éy zabudowy, powstaj─ůce w wyniku parcelacji maj─ůtk├│w ziemskich jako ÔÇ×letniskaÔÇŁ, ÔÇ×miasta - ogrodyÔÇŁ lub osiedla satelitarne. W rozwoju urbanistycznym strefy podmiejskiej znacz─ůc─ů rol─Ö odegra┼éa budowa Warszawskiego W─Öz┼éa Kolejowego, a w┼Ťr├│d linii kolejowych - najnowocze┼Ťniejsza na owe czasy - Elektryczna Kolej Dojazdowa. Wzd┼éu┼╝ jej trasy budowano osiedla planowane jak: Podkowa Le┼Ťna, Komor├│w, Micha┼éowice, ale tak┼╝e powstawa┼éy wok├│┼é przystank├│w kolejowych osiedla ÔÇ×samorzutneÔÇŁ - cz─Östo wch┼éaniaj─ůc w swoj─ů struktur─Ö dawne wsie rolnicze. Osiedla te rozwija┼éy si─Ö spontanicznie w wyniku bezplanowych parcelacji prywatnych, jednak do czasu upowszechniania samochodu zachowa┼éy uk┼éad koncentryczny -tak, aby jak najwi─Öcej dzia┼éek znajdowa┼éo si─Ö w strefie pieszego doj┼Ťcia od przystanku kolejowego. Wsp├│┼écze┼Ťnie parcelowane s─ů coraz dalej po┼éo┼╝one tereny rolne ÔÇô trudne do obs┼éu┼╝enia infrastruktur─ů techniczn─ů i skazane na transport indywidualny. Tendencje te przyczyniaj─ů si─Ö do rozpraszania zabudowy w strefie podmiejskiej i zagra┼╝aj─ů zasadom zr├│wnowa┼╝onego rozwoju.
 
Słowa kluczowe: rozwój przestrzenny, strefa podmiejska, linia kolejowa, osiedle mieszkaniowe