LICHTARCHITEKTUR. KONCEPCJA ÔÇ×BUDOWANIA ┼ÜWIAT┼üEM ELEKTRYCZNYMÔÇŁ W NIEMIECKIEJ DEBACIE ARCHITEKTONICZNEJ W LATACH OK. 1925-1933

FILIP BURNO

STRESZCZENIE

Tematem artyku┼éu jest popularno┼Ť─ç idei ÔÇ×architektury ┼Ťwiat┼éaÔÇŁ w niemieckiej debacie architektonicznej prze┼éomu lat 20. i 30. XX w. Po I wojnie w Niemczech wzros┼éo znaczenie ┼Ťwiat┼éa elektrycznego w kszta┼étowaniu kompozycji architektonicznej. Na fasadach zmodernizowanych kamienic zacz─Ö┼éy pojawia─ç si─Ö reklamy ┼Ťwietlne podkre┼Ťlaj─ůce nowoczesny, funkcjonalistyczny charakter budowli. Neony by┼éy cz─Östo zintegrowane z form─ů fasady. W niemieckim (g┼é├│wnie berli┼äskim) ┼Ťrodowisku architektonicznym kr─Ögu awangardy cz─Östo formu┼éowano w├│wczas postulat stworzenia ÔÇ×architektury ┼Ťwiat┼éaÔÇŁ, uwzgl─Ödnienia w ca┼éej kompozycji architektonicznej efekt├│w ┼Ťwietlnych, kt├│re po zmroku mog─ů stworzy─ç ca┼ékiem now─ů, oryginaln─ů a zarazem prost─ů kompozycj─Ö. Nocny wizerunek budynku mog┼éy kszta┼étowa─ç pasowe okna, neony, wysokie witryny sklep├│w. ┼Üwiat┼éo elektryczne stawa┼éo si─Ö uzupe┼énieniem architektury, a nawet, jak w realizacjach Hansa Poelziga czy Ericha Mendelsohna ÔÇôÔÇ×materia┼éemÔÇŁ r├│wnie istotnym co ┼╝elbet, szk┼éo i ┼╝elazo.

S┼éowa kluczowe: Niemcy, ┼Ťwiat┼éo, modernizm

PEŁEN TEKST