POWSZECHNA WYSTAWA KRAJOWA 1929: POLITYCZNO-PRZESTRZENNE KONTEKSTY MIEJSCA

HANNA GRZESZCZUK-BRENDEL

Por├│wnanie dw├│ch pozna┼äskich wystaw: Ostdeutsche Ausstellung (1911) i Powszechnej Wystawy Krajowej (PWK) z 1929 roku, pozwala okre┼Ťli─ç ich polityczne cele poprzez analiz─Ö przestrzenn─ů obydwu za┼éo┼╝e┼ä i ich relacji z miastem.
Dziedziniec honorowy Ostdeutsche Ausstellung znajdowa┼é si─Ö przy obecnej ul. Grunwaldzkiej, ale architektoniczny obraz wystawy zosta┼é zdominowany przez Wie┼╝─Ö G├│rno┼Ťl─ůsk─ů, znajduj─ůc─ů si─Ö niedaleko dworca. Jednak w┼éa┼Ťnie oficjalne wej┼Ťcie otwiera┼éo panoram─Ö nowej dzielnicy cesarskiej o silnej wymowie ideowej, co t┼éumaczy umieszczenie dziedzi┼äca honorowego pozornie na uboczu za┼éo┼╝enia wystawowego i sytuuje wystaw─Ö jako t┼éo dla miasta. Na PWK zastosowano podobny uk┼éad wej┼Ť─ç, umieszczaj─ůc Hal─Ö Reprezentacyjn─ů przy ul. Grunwaldzkiej. Analiza oficjalnej drogi na PWK wskazuje, ┼╝e tym razem wej┼Ťcie to s┼éu┼╝y┼éo odwracaniu si─Ö od za┼éo┼╝enia dzielnicy cesarskiej i ignorowaniu masywu Wie┼╝y G├│rno┼Ťl─ůskiej, a Pozna┼ä sta┼é si─Ö t┼éem wystawy. W tej sytuacji wi─Ökszego znaczenia nabiera┼éa sama architektura pawilon├│w wystawowych, reprezentuj─ůcych wszystkie nurty ├│wczesnej architektury.