TW├ôRCZO┼Ü─ć CZY ALGORYTM? REFLEKSJA NAD PRZESZ┼üO┼ÜCI─ä I WSP├ô┼üCZESNO┼ÜCI─ä SZTUKI SFORMALIZOWANEJ

JAN SŁYK

Eksperymenty tw├│rc├│w komponuj─ůcych za pomoc─ů komputer├│w sk┼éaniaj─ů do refleksji nad problemem formalizacji dzie┼éa sztuki i procesu jego powstawania. Lektura prac muzycznych Davida CopeÔÇÖa i architektonicznych Jose Duarte przekonuje, ┼╝e technologia rozwin─Ö┼éa mo┼╝liwo┼Ťci automatyzowania kreacji. Pr├│cz zaciekawienia ÔÇô rodzi obaw─Ö jak dalece odchodzimy od spontanicznego intuicyjnego obcowania ze sztuk─ů. Na ile korzystanie z pomocy maszyn pozbawia na podmiotowo┼Ťci w dziele tworzenia. Artyku┼é rozwa┼╝a problem analizy strukturalnej utwor├│w muzycznych i architektonicznych. W przekroju historycznym rysuje obraz mo┼╝liwo┼Ťci i barier stoj─ůcych przed formalizacj─ů. Pokazuje jak z istniej─ůcych utwor├│w pozyskiwana jest informacja o zasadach rz─ůdz─ůcych ich budow─ů. Opisuje podstawowe cechy metod algorytmicznych i analizuje ich przydatno┼Ť─ç na polu sztuki. Obraz do┼Ťwiadcze┼ä muzycznych i architektonicznych pochodz─ůcych z przesz┼éo┼Ťci oraz wsp├│┼éczesnych pozwala dokona─ç por├│wnania. Okre┼Ťli─ç uniwersalne cechy procesu i r├│┼╝nice wynikaj─ůce ze specyfiki badanych dziedzin. D─ů┼╝eniem pracy by┼éo uporz─ůdkowanie element├│w teorii i przyk┼éad├│w ilustruj─ůcych praktyczne zastosowania algorytm├│w w spos├│b, kt├│ry umo┼╝liwi Czytelnikowi spojrzenie w przysz┼éo┼Ť─ç. Autor rozwa┼╝a┼é problem z pozycji architekta i wnioski dotycz─ůce tej dziedziny stara┼é si─Ö szczeg├│lnie wyra┼║nie zarysowa─ç, jednak liczy, ┼╝e r├│wnie┼╝ dla badaczy teorii muzyki mog─ů one stanowi─ç materia┼é do por├│wna┼ä.